Vanliga tekniska problem

I denna artikel går vi igenom några vanliga tekniska problem som du kan stöta på - och hur du kan lösa dem.

Rekommenderade webbläsare

Uppdatera din webbläsare

Moderna webbläsare uppdaterar oftast sig själv, men det kan hända att du behöver göra det manuellt. 

Vi rekommenderar att du använder en uppdaterad version av Google Chrome eller Mozilla Firefox.


Uppdatera Google Chrome genom att klicka på menyn uppe till höger och klicka på Uppdatera Google Chrome. Om det inte finns någon sådan knapp i menyn, klicka på Hjälp -> Om Google Chrome. Mer information om hur du uppdaterar Google Chrome hittar du här.

Mozilla Firefox uppdateras i regel helt automatiskt, men du kan behöva uppdatera manuellt genom att klicka på menyn uppe till höger och välja Om Firefox -> Starta om Firefox. Mer information om hur du gör för att uppdatera Firefox hittar du här


Rensa din cache

När du besöker sidor på internet så lagrar webbläsaren bilder annan information för att göra din användarupplevelse lite bättre. Detta är webbläsarens s.k. cache. Genom att rensa borta dessa sparade filer kan du ofta lösa olika problem som kan uppstå på din plattform.

För att rensa din cache i Google Chrome, klicka på menyn uppe till höger och välj Fler verktyg. Klicka sedan på Ta bort webbinofrmation. Kontrollera att rutan Cachade bilder och filer är vald. Mer information om hur du rensar cacheminnet i Google Chrome hittar du här.

För att rensa din cache i Mozilla Firefox, klicka på menyn uppe till höger och välj Inställningar.Klicka sedan på Sekretess och säkerhet -> Rensa data... Klicka ur "kakor och webbplatsinnehåll" och säkerställ att enbart rutan för "Cachat webbinnehåll" är ifylld. Klicka därefter på Rensa. Mer information om hur du rensar cacheminnet i Mozilla Firefox hittar du här.


Inaktivera tredjepartstillägg

Det finns massor av användbara tillägg till webbläsare, men några av dem kan orsaka problem på din plattform. Innan du gör någonting annat, pröva att öppna din plattform i en annan webbläsare (utan tillägg) och se om problemet finns där också. Om problemet fortfarande dyker upp så är det nog inte tilläggets fel. Om felet inte uppstår så skulle det kunna vara ditt tillägg som ställer till det.

Om du misstänker att ett tillägg orsakar problem kan du pröva att inaktivera tillägget och uppdatera sidan. 


Testa din internetuppkoppling

Ibland kan en trög internetuppkoppling ställa till med problem. Det finns flera sätt att testa din uppkoppling, men Bredbandskollen är ett av de bättre. 

Testet ger dig följande information

Nedladdningshastighet - hur snabbt data överförs från internet till dig. I många fall är nedladdningshastigheten mycket högre än uppladdningshastigheten.

Uppladdningshastighet - hur snabbt du skickar data till andra, exempelvis när du laddar upp bilder eller filer på internet.

Svarstid - här mäter man hur lång tid det tar för information att färdas från dig till servern och tillbaka. Lite som att ta tid på ett eko helt enkelt.

Besvarade detta din fråga? Tack för din feedback! Ett problem uppstod när din feedback skickades.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss